woensdag 25 april 2012
3D stad
Morning Sun - Edward Hopper
3D beeld
Dit is een schilderij van Edward Hopper. Hij was een schilder die heel goed de kenmerken van een moderne stad kan weergeven. Wanneer is dit schilderij gemaakt, wat zijn de kenmerken en welke beeldaspecten komen er in terug?
Tijd
Dit is een schilderij dat afkomstig is uit de moderne tijd.
In de klassieke tijd stond de kerk in de stad centraal met veel tierlantijntjes aan de gebouwen. In de moderne tijd werden de gebouwen, inclusief de inrichting ervan erg strak. Rechte, geometrische lijnen. Vaak waren de gebouwen van beton en deze hadden dus ook weinig kleur. Het ontbreken van details straalt soberheid uit.
Ook eenzaamheid komt hier sterk naar voren. De lege, grauwe, hoge ruimte en het grote raam komen als het ware op je af. De vrouw is alleen, ze heeft heeft een neutrale, of iets sombere uitdrukking op haar gezicht. Ze denkt na. Ze kijkt naar buiten, waar ook weinig te zien is, maar waar het wel heel licht is. Zonnig, warm met een strak blauwe lucht.
Beeldaspecten
In dit beeld komen de beeldaspecten lichtinval en schaduw sterk naar voren. De ruimte waar de vrouw zich in bevindt is somber, donker en in de schaduw. De vrouw komt wat meer naar voren door het zonlicht dat naar binnen schijnt. De schaduw die op het achterhoofd van de vrouw valt geeft een treurige draai aan het geheel.
Beeldbeschouwingen
Wat is de eerste indruk van het beeld?
Ik krijg een heel triest gevoel bij het zien van dit beeld.
Wat kun je vertellen over de voorstelling?
In het beeld zitten weinig details. Het is een strak beeld, het gezicht van de vrouw heeft ook weinig contouren en expressie. Het algemene plaatje geeft een bedompte indruk, ondanks de felle zon van buiten. De schaduw speelt hier een overkoepelende factor, die de sfeer van het beeld bepaald.
Kun je je erin inleven?
Ja ik kan me heel goed inleven in dit beeld. Ik vraag me meteen af waar ze over na zal denken. Ze voelt zich niet vrolijk, ze heeft ergens behoefte aan maar je weet niet wat. Haar houding is gesloten, ze houdt haar eigen benen vast, wat je zou kunnen zien als zelfbescherming. De donkere kamer, tegenover het felle zonlicht veroorzaken een soort ironie in het beeld.
Hoe sluit de vormgeving aan op het thema?
Het thema, de stad, is in de moderne tijd een sobere, simpele, eenzame bedoeling geweest. Gebouwen zonder details, van beton. Eenzame straten. Mensen die alles alleen deden, eenzaamheid.
De vormgeving van dit thema komt daar sterk in terug. In de kamer staat alleen een bed. De kamer is overvallen door schaduw. Een enorm, vierkant raam zonder glas is zichtbaar. Ook buiten zie weinig. Strak blauwe lucht, geen wolken. Het gebouw buiten is ook strak. De aanwezigheid van de vrouw, die eenzaamheid uitstraalt.
Kun je het plaatsen in een bredere context.
Ja, zie bovenstaande vragen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten